Intervju med Marina Papanastassiu

Marina Papanastassiu
Marina Papanastassiu

Program: Civilekonomprogrammet
Specialisering: Marknadsföring
Utbildningsstart: H01
Titel: Senior Communication and Marketing Specialist

Arbetsplats

Nordea Finans Sverige AB, Stockholm

Kortfattat vilka arbetsuppgifter du har

Jag arbetar med marknadsföring och kommunikation på Nordea Finans främst med våra partnersamarbeten inom resebranschen och bilbranschen. Jag är projektledare för vår årliga kundundersökning och medlem i den nordiska grupp som ansvarar för denna. Jag planerar, analyserar, ansvarar för och tar fram kampanjer själv och i samarbete med våra partners.

Varför valde du marknadsföringsinriktningen?

Jag har alltid varit väldigt intresserad av marknadsföring. Jag valde det eftersom det är ett ämne som är spännande och i ständig förändring.
Jag ville jobba med reklam eftersom det kändes spännande. Jag hade en dröm om att jobba på reklambyrå.

Efter universitetet har jag bland annat jobbat som projektledare inom marknadsföring och som chef med personalansvar. Att ha testat olika områden har gett mig chansen att upptäcka nya möjligheter och hitta det som passar mig som person. Jag trivs jättebra med det jobb jag har idag.

Hur har din karriär sett ut sedan du tog examen?

• Efter studietiden arbetade jag först som konsult via Proffice. Jag började som Business Analyst för ACS, ett företag inom outsourcad IT, i ett personalprojekt för General Motors i Trollhättan. Därefter satt jag ett kort tag som receptionist/ekonomiassistent på Siemens Industrial Turbomachinery i Trollhättan.
• Efter det fick jag jobb som Key Account Manager på MN Sverige AB (mest känt som Meltwater) där jag ansvarade för en egen kundstock och arbetade med ett online backupsystem. Jag utförde prospektering, behovsanalyser, avtalshantering, presentationer av företaget och utbildning av kunder.
• Därefter fick jag jobb som Agent Inbound på Nordeas Kundcenter i Uppsala som är en del av Nordeas Telefonbank. Där jobbade jag med finansiella produkter, rådgivning av placeringsprodukter i samtal med kund samt satt med i ett par interna projekt i banken.
• Efter det fick jag jobb som säljledare/gruppchef på Telefonbanken och arbetade som det i 3 år. Jag började med ett team på 32 personer som sedan fördelades om så i slutänden hade jag 16 medarbetare i mitt team vilket gjorde mig till en mer tillgänglig chef. Jag coachade och hade personalansvar för mitt team samt höll i utbildningar inom placeringsrådgivning, samtalsteknik och arbetsrutiner.
• Därefter fick jag jobb som projektledare inom Marketing i Nordea och arbetade ett år som ansvarig för alla utskick kring privatlån samt som ansvarig projektledare i Sverige för all marknadsföring kring Nordeas mobilbank.
• Efter det jobbade jag som kommunikationsspecialist inom sparandeprodukter på Nordea i ett och ett halvt år och därefter fick jag det jobb jag har nu. Totalt har jag jobbat i banken i över 10 år.

Vad skulle du rekommendera studenter som skall välja idag?:

Välj det ämne som känns mest intressant för just dig. Att ha läst marknadsföring på universitetet är viktigt i många företag om du vill arbeta på marknadsavdelningen. Om du vill jobba på en reklambyrå krävs ofta mer än de teoretiska kurserna du läser på universitetet.

Marina Papanastassiu
Marina Papanastassiu