Intervju med Marcus Dahlberg

Marcus Dahlberg
Marcus Dahlberg

Program: International Business program
Specialisering: Management
Utbildningsstart: H08
Titel: Försäljningschef

Företag

Military Work i Sverige AB

Arbetsuppgifter

Jag ansvarar för företagets försäljning. I detta ingår att skapa nya affärer både hos befintliga och nya kunder, men främst är det mitt ansvar att bygga och utveckla försäljningsavdelningen. Jag ser till att vi anställer rätt personal och att vi hela tiden anpassar vårt erbjudande och våra säljstrategier i takt med att företaget växer. Jag utgör tillsammans med VD och Rekryteringschef företagets ledningsgrupp. För min yrkesroll innebär detta väldigt stora variationer i vad jag gör. Min huvuduppgift är att skapa förutsättningar för ökad försäljning, men vissa dagar sitter jag med fakturering, andra dagar jobbar jag med planeringsarbete tillsammans med kund och en tredje dag är jag inbjuden till försvarsutskottet för att berätta om hur vi jobbar med att matcha militära erfarenheter mot civila jobb.   

Kort om vägen till mitt nuvarande jobb:

Innan studietiden jobbade jag inom Försvarsmakten under fem år. Mina tjänstgöring där kan delas upp i två huvudområden. Tjänstgöring i Sverige inom utvecklingsförband som syftade till att testa försvarsmaktens förmåga att ställa om från värnpliktsförsvaret till dagens personalförsörjningsmodell med enbart anställda soldater och officerare. Den andra delen på1,5 år jobbade jag i utlandsstyrkan i Liberia och Kosovo. Ansvarsområden utomlands har i huvudsak omfattat arbete inom säkerhets och underrättelsetjänst.

Efter studietiden tog jag en tjänst som Account Manager på ett företag som levererar helhetslösningar inom it, telefoni och print till företag. Jag jobbade ett år på it bolaget innan jag fick ett erbjudande via kontakter att gå över till ett försvarsföretag i rollen som International Business Area Manager. Kortfattat innebar den tjänsten att jag hade ansvar för etablering och försäljning mot marknader utanför Norden. Jag såg till att leta upp och avtala samarbeten med agenter som i sin tur jobbade för att öppna dörrar mot inköpskanaler hos respektive lands försvar och polis. Även här jobbade jag ett år innan jag sade upp mig för att ta ett nytt och ur mitt perspektiv mer intressant jobb. Några av anledningarna till att jag slutade var att jag var på resande fot ca 100 dagar av totalt elva månader. Jag hann besöka Norge, Frankrike, Tyskland, England, Irland, Turkiet och Brasilien. Jag ställde ut på mässor, gjorde demos för potentiella kunder och satt i förhandlingar med agenter, kunder och brukare av våra produkter. Väldigt många dagar hemifrån och att jobba på ett företag som inte gick särskilt bra gjorde att jag nappade när erbjudandet om att blir Försäljningschef på Military Work dök upp.

Vilken inriktning läste du på C-nivå?:

International Business and Communication och Service Marketing and Marketing Ethics an International Perspective.

Varför valde du den?:

Jag ville att min utbildning skulle matcha väl med mina erfarenheter från tidigare arbete utomlands. När jag sedan läste kurserna så kunde jag dra många paralleller mellan teori och mina personliga erfarenheter.

Vilken inriktning läste du på D-nivå?:

Managerial Perspectives on Strategy, People, Projects and Processes.

Varför valde du den?:

Jag har sedan värnplikten jobba i chefsposition på olika nivåer och har haft som ambition att fortsätta som chef i min civila karriär. Därför såg jag Management som den mest naturliga och intressanta inriktningen för mig.

Vilken rekommendation skulle du ge till studenter som skall välja inriktning idag?:

För mig var studierna bara en del av vad jag sysslade med under de fyra år jag spenderade i Umeå. Jag tyckte att studierna hade för stort fokus på teori vilket inte gav mig en tydlig bild av den verklighet man ger sig ut i när man tar sitt första jobb efter examen. Jag valde därför att involvera mig i studentprojekt som AIESEC, Headhunt, SIFE och E-Puben. Jag drev företag via Uminova och jobbade samtidigt på Adecco 80-100 h/månad. Sidoengagemangen har varit mycket värdefulla för mig. Jag lärde mig om projektledning, nätverkande, kunskap om olika branscher och att man inte ska vara rädd att ge sig in i saker som jag inte trodde att jag kunde något om.

Mitt råd för studietiden är att man ska välja den utbildning som man tycker verkar mest intressant och ta till sig så mycket man kan av den. När man sedan kommer ut och ska söka jobb så måste man ändå lära sig branschen, företaget och rollen från start. Kurserna du läst blir värdefulla verktyg att ta fram i det dagliga arbetet.

Jag hade ingen tydlig bild av vad jag verkligen ville göra direkt efter studierna. De jobben jag ville ha krävde alla ett par års erfarenhet. Jag sökte därför ett jobb som inte var mitt drömjobb, men ett som jag kunde utvecklas i och som skulle bli en bra språngbräda till nästa karriärmål. För mig var det helt rätt väg att gå. Jag har i dag mitt tredje jobb sedan jag lämnade Umeå och sitter nu på ett företag och en position som jag vill behålla och utvecklas i under många år.

Mitt råd är att inte vara rädd för att söka de jobben man verkligen vill ha, men att inte heller vara främmande för att ta ett jobb som inte är just det man vill ha, men som kan vara bra för ens personliga utveckling. Man ska inte heller vara rädd för att byta jobb om man får en chans som verkar intressant. Mitt första jobb som Account Manager gav väldigt bra erfarenheter kring affärsmässighet, jag fick dessutom träffa otaliga företag och skapade därmed ett kontaktnät och goda insikter i andra branscher.

Marcus Dahlberg
Marcus Dahlberg