Intervju med Lina Markström

Lina Markström
Lina Markström

Program: Internationella ekonomprogrammet
Specialisering: Redovisning/Marknadsföring
Utbildningsstart: V02
Titel: Kommunikations- och PR-ansvarig

Företag

Beckers Färg, Tikkurila Sverige AB. Koncern som äger varumärkena Alcro och Beckers.

Kortfattat vilka arbetsuppgifter du har

Arbetet innebär att för den skandinaviska marknaden långsiktigt bygga varumärket mot konsument och proffs genom PR och extern kommunikation. Jag planerar, genomför och följer upp rikstäckande varumärkesbyggande aktiviteter. Jag utvecklar även och ansvarar för varumärkets närvaro i samtliga kanaler. I arbetet ingår även att ansvara för varumärkets webbplats (beckers.se/no/dk) och sociala medier samt att optimera varumärkets mediemix. Dessutom ansvarar jag för att planera och genomföra varumärkesbyggande events.

Inriktning på c-nivå?

Redovisning

Varför valde du den inriktningen?

Helst hade jag velat läsa marknadsföring men eftersom det inte gick att välja någon sådan kurs under den terminen samt att redovisning kändes som en bra inriktning och att jag inte ville vänta till nästa termin så valde jag redovisning. Min C-uppsats handlade dock om platsmarknadsföring.

Inriktning på d-nivå?

Marknadsföring

Varför valde du den inriktningen?

Den inriktningen intresserade mig mest.

Vad skulle du rekommendera studenter som skall välja idag?

Välj den inriktning som intresserar dig mest och skaffa dig relevanta arbetserfarenheter vid sidan av studierna. Under mina fyra år vid universitetet fick jag möjligheten att ta del av relevant kunskap, lära känna människor som idag är några av mina närmaste vänner och skaffa mig erfarenheter från olika projekt via universitetet. En av mina mest minnesvärda upplevelser från studietiden var min praktik på Svensk-Amerikanska Handelskammaren i Washington DC.

Lina Markström
Lina Markström