Intervju med Johannes Eriksson

Johannes Eriksson
Johannes Eriksson

Program: Civilekonomprogrammet
Specialisering: Marketing
Utbildningsstart: H09
Titel: Head of Sales

Företag:

Smart Video

Arbetsuppgifter:

Jag är i huvudsak ytterst ansvarig för försäljningen på Smart Video. Då vi är ett startupbolag innefattar det allt ifrån att bearbeta nya kunder, vårda och växa våra befintliga kunder, till att knyta upp strategiska samarbetspartners. I och med att vi är just ett startupbolag har jag även ansvar för vår kommunikation och marknadsföring, likväl som jag har en viss påverkan på vår produktutveckling. Jag är helt enkelt inblandad i det mesta som rör den komersiella sidan av företaget.

Lite kort om din karriär:

Direkt efter examen (juni 2013) började jag jobba på Mynewsdesk som Sales Representative, en roll framförallt handlade om nykundsbearbetning. Den rollen hade jag hade fram till årsskiftet 2014/2015 innan jag i januari i 2015 fick rollen som Regional Manager på Mynewsdesk, en roll som jag hade fram till juli 2017. Sedan Augusti 2017 är jag Head of Sales på Smart Video, som är ett dotterbolag till Codemill i Umeå.

Vilken inriktning du läste på C-nivå:

Höstterminen 2011 läste jag en termin i USA på University of North Carolina at Pembroke. Där läste jag kurser motsvarande C-nivå i Marketing och även en kurs i Sales.

Vilken inriktning läste du på D-nivå:

Då läste jag också inriktning marketing

Varför du valde den inriktningen:

Marknadsföring var en av anledningarna att jag valde civilekonomprogrammet. Jag har alltid haft ett intresse för reklam, marknadsföring och varumärken. Jag tycker att det är väldigt intressant hur stor påverkan marknadsföring och kommunikation har på konsumenter i dagens informationssamhälle.

Johannes Eriksson
Johannes Eriksson